Gasten in een restaurant of andere horecagelegenheid willen graag het gevoel hebben dat ze een goede service aangeboden krijgen. Daaronder hoort o.a. informatie over gerechten en allergenen, maar ook een goede hygiëne protocol. Klik hier voor de hygiënecode.
Het is belangrijk voor horecaondernemers om de HACCP protocol toe te passen. Hierbij analyseer je mogelijke gevaren in voedselproducten en maak je een plan hoe je dit kunt voorkomen en bestrijden. HACCP heeft een aantal principes waar je je aan moet houden: je moet dus eerst mogelijke gevaren analyseren, de ‘hazards’. Wanneer je dit hebt geanalyseerd bepaal je kritische controlepunten, bijvoorbeeld temperatuurcontrole bij ontvangst. Je stelt grenzen op met een kritisch oogpunt, bewaakt deze kritische punten en stelt een actieplan op. De uitvoering hiervan moet gedocumenteerd worden. Kijk op https://horeko.com/be/functies/haccp/ voor meer info.
Wanneer je zelf naar een restaurant, lunchroom of andere horeca onderneming toe gaat, wil je waarschijnlijk graag weten wat je nou eigenlijk precies aan het eten bent. Dat willen de gasten van je eigen horecaonderneming natuurlijk ook. Het is belangrijk om een menukaart te hebben met een duidelijke beschrijving van wat er nou eigenlijk te bestellen valt en welke allergenen er in zit. Wanneer je bijvoorbeeld er niet bij vermeld dat er in de tomatensoep crème fraîche wordt toegevoegd, kan iemand met een lactose-intolerantie of koemelkallergie erg ziek worden. Dat wil je natuurlijk liever voorkomen dan genezen.
Tegenwoordig is er veel personeelstekort en daarom is het verstandig om een plan B te hebben: het inschakelen van freelancers. Freelancers hanteren een eigen uurtarief of je kunt ze vinden op verschillende freelance platforms. Wanneer er werknemers tekortkomen, op vakantie zijn of bijvoorbeeld door ziekte afwezig zijn, kan dit een goede tijdelijke oplossing zijn. Door het aannemen van genoeg personeel wordt er van iedereen wat werk uit de handen genomen en voorkom je dat het personeel te veel hooi op de vork moet nemen. Wanneer het personeel goed kunnen werken, heb je natuurlijk meer zekerheid op tevreden gasten.
Of je een beginnend horeca ondernemer bent of al een aantal jaar bestaat, een paar extra tips kan nooit kwaad. Tegenwoordig wordt er veel gebruik gemaakt van de digitale wereld: telefoons en laptops zijn eigenlijk altijd wel aanwezig, meestal om te scrollen door social media. Maak hier gebruik van om gasten aan te trekken. Over gasten gesproken: zorg ervoor dat deze genoeg aandacht krijgen, maar ook het gevoel krijgen dat ze welkom zijn. Geef je gasten een van harte welkom en sta ze altijd te woord. Zorg ook voor variatie: je kunt altijd je ‘basismenu’ beschikbaar houden, maar zorg ook dat je eens wat anders hebt.